Program Pierwszej Pomocy ” MAŁY RATOWNIK ”
CELE NAUCZANIA
Przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń:
Nabywanie umiejętności wzywania pogotowia ratunkowego i informowania innych służb ratowniczych.
Przygotowanie dzieci do wykonywania prostych czynności ratowniczych.
Wdrażanie do zachowań bezpiecznych na drodze, w czasie gier i zabaw.
Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa wynikające z posługiwania się przez dzieci niebezpiecznymi narzędziami: np. nóż, nożyczki, zapałki.
Kształtowanie gotowości niesienia pomocy poszkodowanym.
Najważniejszą pomocą, jakiej może udzielić maluch, jest zawiadomienie dorosłych i sprowadzenie profesjonalnej pomocy. Oto propozycja zajęć z udzielania pierwszej pomocy wśród najmłodszych:
TEMATY | CELE OPERACYJNE | |||
I | RATUNKU, POMOCY!!! – WZYWAMY POGOTOWIE RATUNKOWE, POLICJĘ, STRAŻ POŻARNĄ |
Dziecko potrafi skorzystać z telefonu.Umie ocenić sytuację i podjąć decyzję o wezwaniu pogotowia ratunkowego.Wie, że nie należy „dla zabawy” dzwonić pod numery alarmowe.Potrafi przeprowadzić rozmowę telefoniczną z dyspozytorem, udzielając ważniejszych informacji (podać swoje imię i nazwisko, adres, numer telefonu, z którego dzwoni, opis zdarzenia).Rozumie, iż w przypadku nagłego zdarzenia, potrzeby udzielenia pomocy należy zwrócić się o pomoc kogoś dorosłego (nauczyciela, opiekuna, rodzica). |
||
ZŁAMANA NOGA LUB RĘKA |
Dziecko wie, że złamaną kończyną nie wolno poruszać.Dziecko wie, że należy uspokoić i pocieszyć poszkodowanego.Wie, że nie wolno ściągać obuwia ze złamanej kończyny.Rozumie potrzebę okrycia poszkodowanego.Wie, jakie mogą być konsekwencje poruszania złamaną kończyną.Rozumie potrzebę niesienia pomocy innym. |
|||
KRWAWIĄCY NOSEK |
Dziecko wie, jak należy uspokoić i pocieszyć poszkodowanego.Rozumie potrzebę opuszczenia w dół głowy poszkodowanego z krwawiącym nosem.Dziecko wie, że poszkodowany powinien, przy pomocy chustki, lekko ucisnąć sobie nos i oddychać ustami.Wie, gdzie należy przyłożyć zimny okład w celu zmniejszenia krwawienia.Rozumie, że kontakt z krwią poszkodowanegomoże być niebezpieczny i należy go unikać.Rozumie potrzebę niesienia pomocy innym.
|
|||
SKALECZONY PALUSZEK |
Dziecko wie, do czego służy plaster z opatrunkiem i jak go używać.Dziecko wie, że skaleczony palec należy na chwilę włożyć podzimną wodę i na ranę przykleić plasterek z opatrunkiem.Wie, że należy uspokoić i pocieszyć poszkodowanego.Wie, że zabawy ostrymi przedmiotami mogą skończyćsię uszkodzeniem ciała.Wie, że nie wolno dotykać żadnych lekarstw znajdującychsię w domowej apteczce.Wie, że w przypadku dużego skaleczenia powinno zwrócić się o pomoc do opiekuna, rodzica lub nauczyciela.Rozumie potrzebę niesienia pomocy innym. |
|||
UWAGA, PARZY! |
Dziecko wie, jak należy pomóc poszkodowanemu, który się oparzył.Wie, że oparzone miejsce należy schładzać wodą.Dziecko rozumie potrzebę wezwania na pomoc osoby dorosłe.Wie, kontakt z jakimi przedmiotami może być przyczyną oparzeń. |
|||
PALI SIĘ! |
Dziecko rozumie zagrożenia wynikające z zabawyzapałkami, zapalniczką itp.Dziecko wie, jak zachować się w momencie bezpośredniego zagrożenia pożarem.Potrafi posłużyć się telefonem i wezwać na pomoc straż pożarną.Umie powiedzieć, jak się nazywa, gdzie mieszka i telefonicznie przedstawić zaistniałą sytuację.Zna bezpośrednie zagrożenia w czasie pożaru i wie, jak ich unikać. |